Uitgangspunten en kernwaarden
Onze missie
‘Boogerd’ betekent boomgaard. Dat willen wij voor kinderen zijn: een plek waar ze kunnen groeien en bloeien en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit doen we niet alleen, maar samen met het kind en de ouders. In dit proces staat het welbevinden en betrokkenheid van een kind centraal en zijn het hebben van respect, betrokken zijn en je verantwoordelijk voelen belangrijke eigenschappen. Hiermee geven wij de kinderen de mogelijkheid om het beste uit zichzelf te halen!
Onze visie
Een plek waar je je optimaal kunt ontwikkelen tot competente persoonlijkheden, houdt in dat de plek veilig moet voelen, dat je er met plezier naar toe gaat en dat je gezien wordt. We zorgen ervoor dat kinderen zich thuis voelen op school, dat ze zichzelf mogen en kunnen zijn, dat ze erbij horen en zich gewaardeerd voelen.
We kiezen hierbij voor een positieve benadering met daaraan gekoppeld duidelijke afspraken. Waarbij alle kinderen hun eigen ontwikkeling doormaken met alle tools die wij ze kunnen geven en de kaders die wij daarbij stellen, zodat ze hun dromen kunnen volgen. Wij geven ze vertrouwen en bemoedigen ze hierbij.
In deze ontwikkeling willen wij niet alleen samen met het kind opgaan, maar ook met zijn of haar ouders. Samen zorgen voor een goede basis is voor ons heel belangrijk!
Onze kernwaarden
Op De Boogerd wordt gewerkt vanuit vier kernwaarden:
Respect
We leven in een diverse maatschappij, met veel culturen en groepen mensen, met ieder hun eigen achtergrond en opvattingen. Als openbare school bieden we daar ruimte aan en werken er hard aan om op een goede manier met elkaar om te gaan. Er is ruimte voor een eigen identiteit bij onze kinderen, medewerkers en bij onze school. Mensen hebben verschillende talenten en die proberen we te (h)erkennen en stimuleren. We gaan hierbij op een respectvolle manier met elkaar om vanuit de basis van erkende ongelijkheid.
Betrokkenheid
Een goede leerkracht is betrokken bij zijn leerlingen. Betrokkenheid houdt hierbij in dat wij elk kind zien en persoonlijke, positieve aandacht geven. Betrokkenheid van de leerkracht heeft invloed op het welbevinden van kinderen en zorgt ervoor dat het zelfvertrouwen van de kinderen toeneemt. Daarbij heeft een goede relatie met de kinderen een positieve invloed op het onderwijs en de sfeer in de klas.
Betrokkenheid vanuit de leerling is ook belangrijk. Deze betrokkenheid zorgt voor motivatie, concetratie en plezier in wat je doet. Het zorgt dat je 'aan' staat om tot ontwikkeling te komen. De betrokkenheid van ouders speelt hierbij ook een belangrijke rol. Ouderbetrokkenheid draagt bij aan een positieve houding ten opzichte van andere mensen en het leren.
Verantwoordelijkheid
Het is van belang dat kinderen leren dat zijzelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen handelen en hun leerproces. Dit betekent niet dat het er niet toe doet wat je kiest. In alle gevallen betekent verantwoordelijk zijn, dat je je keuzes kunt verantwoorden, kunt beredeneren, onderbouwen en eventuele consequenties die daarbij horen accepteert. Wij begeleiden ze in dit proces
Samen
In een samenleving leven en werken we samen met veel verschillende mensen. Daar moeten we in school dus ook in oefenen. We sluiten daarbij niemand buiten. Als we leuke dingen doen of iets te vieren hebben, betrekken we iedereen daarbij. Maar ook als we een probleem hebben, proberen we dit samen op te lossen.
Samenwerken is niet alleen belangrijk voor de kinderen, maar ook voor het team en de ouders. We streven naar een zodanige samenwerking dat de thuissituatie en de schoolsituatie elkaar versterken. Samen dragen wij er zorg voor dat een kind zich optimaal kan ontwikkelen!